Boeken en spellen van Arnold Brouwer

Over studiecoaching en lesgeven heeft Arnold Brouwer een aantal boeken geschreven en spellen ontwikkeld die verkrijgbaar zijn via Bol.com (via de links hieronder) en Studiecentrum Baarn:

De vermelde prijzen zijn inclusief verzendkosten. Hieronder vindt u meer informatie over de materialen. Bij bestelling van meer dan 10 exemplaren gelden gereduceerde prijzen; u kunt informatie opvragen of uw bestelling doorgeven via info@studiecentrumbaarn.nl.

HOE GEEF JE MET VOLDOENING LES AAN PUBERS? (3e druk, mei 2017)

Als leraar op zoek naar een stap die je kunt zetten om jezelf verder te professionaliseren?

 

In dit boek gaat het over de 80% van het lesgeven die je als leraar zelf in de hand hebt, die trainbaar en leerbaar is! Het lezen van dit boek, met allerlei voorbeelden van klassensituaties, levert je nieuwe inzichten op; daarover kun je met collega’s discussiëren door het ‘DiscussieSpel’ te spelen. In het boek staan veel concrete tips en opdrachten. Daarmee ga je zelf aan de slag in je klas. Vervolgens is het de leerling die je het best kan vertellen wat je als leraar goed doet en wat beter kan. In dit boek word je daarom aangeraden feedback van leerlingen te gebruiken om je eigen lessen te evalueren en te perfectioneren. Het spel ‘Vraag het de leerling!’ kun je daarvoor als hulpmiddel gebruiken. Met dit boek en de bijbehorende spellen, zet je weer een stap in je eigen professionalisering!

De nieuwe, herziene druk van ‘Hoe geef je met voldoening les aan pubers?’ is met twee bijbehorende kaartspellen (het DiscussieSpel en het ‘Vraag het de leerling!’-spel) verschenen in mei 2017.

Recensie van NBD Biblion:

De auteur vertelt enthousiasmerend over lesgeven. Als man van de praktijk, met 18 jaar leservaring op school, als eigenaar van een huiswerkinstituut en ervaren coach van docenten, weet hij wat werkt en wat niet. Zijn houding is positief: je hoeft het niet van nature in je te hebben, je hebt veel in de hand, je kunt leren les te geven op een manier die de leerlingen en jouzelf resultaat en plezier oplevert. Zijn oplossingen voor problemen zijn niet eenzijdig, vaak wordt een middenweg gezocht. Dat is terecht. Enige minpunt zou kunnen zijn dat er geen referenties zijn, terwijl veel inzichten niet alleen uit de praktijk, maar ook vanuit onderzoek naar boven komen. Maar er is veel positiefs: de tekst is helder, Brouwer heeft veel inspirerende stellingen en bij dit boekje horen twee spellen die helpen bij het kijken naar onderwijs en bij het krijgen van feedback van leerlingen van 10 tot 18 jaar. Nuttig en helder boekje dat helpt bij leren lesgeven op een manier die voor alle partijen prettig is.

BETER LEREN BOEKJE (Verschenen in 2015)

Beter Leren boekje voorkant Online Huiswerkcoach

 

Met dit boekje kun je snel zien op welke punten jouw manier van leren nog te verbeteren is en hóe je jouw leren kunt verbeteren. Het boekje bestaat uit twee delen:

Het reflecteert het gedrag van een leerling tijdens de les zelf, bij het plannen van huiswerk, bij het maak- en leerwerk en bij de voorbereiding van een toets. Deze informatie kan direct naast behaalde resultaten gelegd worden. Een waardevol hulpmiddel voor mentoren, ouders en leerlingen om een zinvol gesprek te voeren over leren en huiswerk.

Beter Leren - Instructie voor docenten

Klik op de foto voor een video instructie voor docenten bij het Beter Leren boekje.

HOE GEEF JE PROFESSIONELE STUDIECOACHING? (2e druk, januari 2018)

reader-studiecentrum

Met dit boek, dat Arnold Brouwer schreef met Marieke van Eechoud, leer je hoe je middelbare scholieren als studiecoach, mentor of huiswerkbegeleider goed kunt leren leren. Doordat je scholieren al snel kunt leren hoe zij hun huiswerk goed kunnen aanpakken, voelen zij grip en raken zij gemotiveerd om zelf aan de slag te gaan.
 Met citaten uit de dagelijkse praktijk wordt de uitleg verlevendigd. De essentie van dit boek wordt samengevat in vele tips. Tenslotte kun je de opdrachten achter in het boek gebruiken om zelf actief met de stof bezig te gaan.

Dit boek leent zich goed als basis voor een studiedag voor mentoren of docenten in het voortgezet onderwijs.

Recensies:

DE HUISWERKCOACH (Verschenen in 2012)

10846095_890623784305111_7476262935590801229_n

“Leert hij nou echt op school hoe hij dat huiswerk aan moet pakken? Moet ik me er wel of niet mee bemoeien?” Dit soort vragen houden veel ouders van verse bruggers en ook van meer gevorderde middelbare scholieren bezig. Arnold Brouwer hoort deze vragen vaak en vertelt hoe ouders om kunnen gaan met het huiswerk van hun kinderen. “Hij doet gewoon zijn huiswerk niet. Wat we ook zeggen, hij weigert. Hij gaat wel naar boven, maar ook daar voert hij niets uit. En als we er wat van zeggen, hebben we gelijk een huis vol herrie.” Elke ouderavond horen leraren dit soort opmerkingen meerdere keren voorbijkomen. Of ouders vertellen dat het kind thuis wel hard leert, maar toch onvoldoendes haalt. Dit boek biedt handvatten voor ouders om hun kinderen te helpen met huiswerk. Veel leerlingen weten gewoonweg niet hoe ze hun leerwerk en maakwerk aan kunnen pakken. Dit boek laat zien hoe ouders hen meer kunnen motiveren om het huiswerk op een zo effectief mogelijke manier te maken, waardoor zij met meer zelfvertrouwen naar school gaan. Behalve veel studietips en voorbeelden van leerstrategieën besteedt De Huiswerkcoach ook aandacht aan het zelfvertrouwen van kinderen en aan goede communicatie over en weer.

Recensies:

HOE GEEF JE MET VOLDOENING LES AAN PUBERS? (2e druk, verschenen in 2008)

535943_890616990972457_5404957061448096679_n

De derde, herziene druk verschijnt in mei 2017

Lesgeven is een prachtig vak, al hoor je dat niet vaak iemand zeggen. Het beeld van het onderwijs is vaak negatief. Arnold laat in dit boek een tegengeluid horen: humorvol en deskundig. De uitgangspunten en tips in zijn boek zijn in elke klassensituatie bruikbaar: of je nu voor de klas staat in de onder- of bovenbouw van een school in het voortgezet onderwijs, in groep 7 of 8 van de basisschool, op een ‘zwarte’ of ‘witte’ school. In dit boek gaat het over de 80% van het lesgeven dat je als leraar zelf in de hand hebt, dat trainbaar en leerbaar is! Gaat het boek in het begin vooral over het houden van orde en het opbouwen van een goede band met klassen en leerlingen, gaandeweg komen thema’s als motiveren, uitdagen en inspireren aan bod. Duidelijk wordt dat ‘traditionele’ uitgangspunten vaak onontbeerlijk zijn bij het uitvoeren van ‘modernere’ werkvormen. Wanneer leraren zich minder zorgen hoeven te maken over de orde, kunnen zij zich veel beter gaan concentreren op vakkennis en vaardigheden bij leerlingen.

Recensies:

Klik op de voorbeeldpagina’s om een idee te krijgen van het boek ‘Hoe geef je professionele studiecoaching?’:

Studiecentrum Baarn